Search In Woman Talk

Saturday 27 November 2010

Setiap yang berlaku ada hikmahnya

Kadang2 aku x percaya dgn kata2 itu... pada aku, kata2 tu semakin basi, tiada makna.... tp setelah beberapa peristiwa berlaku, aku semakin mengakui, ada kebenarannya....

Peristiwa Pertama : 7 April 2006, seorang bayi lelaki telah dilahirkan ke dunia... anak yg tidak diinginkan oleh bapanya sendiri, dilahirkan dengan penuh kepayahan dan debaran oleh seorg ibu yg ditinggalkan... bila dilihat, aku x mengerti apakah hikmah yg dikatakan, tapi ternyata, ibu itu, menjadi semakin matang, tidak lagi bergantung pada lelaki.. dia menjadi semakin kuat, semakin tabah... ada atau tiada lagi lelaki lain dlm hidupnya skrg bknlah lg 1 masalah, kerana dia sudah mempunyai waris... waris yg akan mendoakannya, selepas dia pergi kelak... dan sang bapa, hingga kini masih gagal mendpt bahagia, wpun ada isteri cantik, kaya dan bergaya...

Peristiwa Kedua : Disebalik hidup yg penuh tekanan, kedukaan, kesedihan, Tuhan berikan aku 1001 keistimewaan & kekuatan...  utk menjadi aku yang aku, aku yg masih tersenyum dan tertawa, aku yang masih berjalan dikala ada insan lain terbaring menanti belas... aku yang masih mampu mendengar kala ada insan yg hanya mampu memandang.. aku yg masih mampu melihat kala ada insan yg hanya mampu membayangkan.... aku masih punya keluarga, sedangkan ada teman2ku yg keseorangan di dunia.. aku masih punya teman2, sedangkan ramai lagi yg dipulaukan... aku masih punya seseorang (atau mgkn lebih) yg masih menyayangi aku lbh dr sekadar teman... aku masih mempunyai otak utk berfikir dan belajar, aku masih mempunyai cita2 utk berada di atas puncak, aku masih mempunyai tubuh yg sihat utk mencapai impian....

Peristiwa Ketiga : 9 tahun yang lalu, saat dia pergi, aku sedih... aku menangis.. aku kecewa... aku semakin terluka dan kelukaan itu mengubah aku menjadi seorg yg sangat berani... berani utk berdendam, berani utk membalas kata2 dan perbuatan jahat org lain terhadapku... tp hari ini, stlh 9 thn, aku percaya, Tuhan tlh memberikan apa yg setiap org berhak menerima... Perempuan itu, yg membuat dia pergi, sedang sakit, menjangkiti penyakit kelamin dari suaminya sendiri(dia!!).. Andai dia x pergi kala itu, akulah perempuan malang itu, dan aku bersyukur, kerana BUKAN AKU.... Bukan aku berdendam, pun bukan aku bergembira dgn kepayahannya, tp aku bersyukur, kerana Tuhan menjauhkan aku dari itu semua....

pun, aku yakin, setiap yang berlaku, ada hikmahnya........ 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Free Toolbar